INBRAIT

Ženy mají ve světě IT velký potenciál

Před dvěma lety se do čela start-upu, který posílá do firem a organizací IT specialisty, postavila Markéta Houštecká. Svůj nejužší tým poskládala ze samých žen, což je v tuzemsku ojedinělé. „Pořád pracuji na tom, abych navázala spolupráci s dalšími ženami a dokázaly jsme, že ve světě IT máme velký potenciál,“ říká v rozhovoru ředitelka společnosti Inbrait.

Rozhovor vznikl ve spolupráci s redakcí E15.

Skutečně máte v týmu jen samé ženy?

V tom nejužším ano, ale v poolu kolegů je to mix mužů a žen. Od začátku usiluji o to dokázat, že ženy mají ve světě IT velký potenciál. Úspěch by ale nepřišel bez fungující spolupráce s kolegy, při které si zakládáme na férovosti, otevřenosti a vzájemné důvěře. Bez týmové práce by to nešlo.

Jak konkrétně podporujete zapojování žen do IT? Přece jen to pořád není úplně běžné, ač se situace lepší.

Už od založení společnosti Inbrait je mým cílem vyrovnání týmů z hlediska genderu. Stále se mi nedaří obsazovat IT role ženami v takové míře, jak bych si představovala. Žen v tomto odvětví je pořád málo a v našem týmu odborníků mají ženy stále minoritní podíl. Připravili jsme proto program, kde nejen ženám, ale i mužům nabízíme možnost začít s testingem, což je jedna z našich služeb. I když v IT prozatím nepůsobili. Následně mají možnost se rozhodnout, zda chtějí v testingu pokračovat nebo zda chtějí svou kariéru posunout například do IT analýzy či programování.

Vaším posláním je dodávat IT specialisty do firem a organizací. Jak vás to napadlo?

Start-up založila v roce 2019 společnost Arbes Technologies, dodavatel informačních systémů pro bankovnictví a finanční trhy. Vycházeli jsme přitom ze situace na trhu i z odhadů Evropské komise, která v té době uváděla, že na pracovním trhu bude do roku 2020 chybět až 500 tisíc IT odborníků. V České republice v té době chybělo asi 20 tisíc IT specialistů a situace není lepší ani dnes. I proto se firmy o experty přetahují.

A tomu se snažíte předcházet. Co tedy pro firmy zajišťujete?

Na základě konkrétní poptávky od klientů vybíráme z našich řad vhodné kandidáty. Většinou jsou všichni již na nějakém projektu, a proto hledáme nové kandidáty pro spolupráci. Následně kandidáty nabídneme k posouzení klientovi. Říká se tomu bodyshopping a řeší to právě konkurenční boj o zaměstnance. Máme zkušený a stabilní tým odborníků a hluboké znalosti oboru. Proto rozumíme našim zákazníkům a jejich potřebám. Poptají u nás, co potřebují, a my jim poskytneme naše IT kapacity. Zájem o takové služby mají hlavně střední a velké organizace.

Jak spolupráce s vámi funguje?

Dokážeme nabídnout krátkodobé i dlouhodobé úzké specializace pokrývající prakticky kteroukoliv část softwarové dodávky – od konzultací, přes návrh softwarové architektury, projektové řízení či analýzu až po samotný vývoj, testing i dočasný ostrý provoz. Firmy tento způsob pronájmu využívají nejen kvůli nedostatku IT odborníků na trhu, ale také z důvodu plnění projektových termínů a řešení konkrétních projektů. Proto poptávají zejména IT profesionály z oblasti vývoje, programování, ale také developery, analytiky, testery a mnoho dalších. A my jim je umíme dodat.

Je to dva roky, co jste na trhu. Jak hodnotíte vývoj společnosti od jejího založení až dosud? I v souvislosti s tím, že přišla pandemie koronaviru.

Naším hlavním cílem je i nadále rozšiřovat pool našich IT kapacit, což se nám naštěstí daří i přes nepříznivou situaci způsobenou pandemií covidu-19. Zaznamenali jsme několik vln a problémů souvisejících s proticovidovými opatřeními. V první fázi nikdo nevěděl, s čím se tu pereme. Po první vlně většina kolegů z IT změnila podmínky spolupráce, se kterými jsme se museli vyrovnat. Příkladem je požadavek IT odborníků pracovat již jen full remote, tedy vzdáleně. Před covidem tuto podmínku mělo odhadem jen 15 procent lidí. Po první vlně to bylo 60 procent. Zbývajících 40 procent pak preferuje dva až tři dny v kanceláři a zbytek týdne chtějí pracovat v režimu home office. Na toto však nebyli po uvolnění opatření připraveni někteří naši klienti a požadavky na stoprocentní remote spolupráci neakceptovali. Sehnat kolegy, kteří jsou ochotni chodit do kanceláře, se tak stalo nadlidským úkolem.

Jak jste se s tím vypořádali?

Nevzdali jsme to.  A díky tomu, že i klienti postupně přistoupili na změnu podmínek a snažili se přizpůsobit stávající situaci se vše opět rychle rozpohybovalo. Jde vždy jen o to, jak rychle na změny dokážeme zareagovat. Musím konstatovat, že covid všem společnostem pomohl uvědomit si, že mnoho osobních činností lze nahradit pouze on-line zpracováním, a to mělo pozitivní dopad na vznik mnoha nových IT projektů.

Takže po IT odbornících je ještě větší poptávka? Daří se vám aktuálně kolegy shánět?

Ano, je. Poptávka převyšuje nabídku. V době před covidem chybělo opravdu hodně odborníků v IT, ale vznikem mnoha nových IT projektů se tento problém ještě zvětšil. Jestliže dříve scházelo v IT kolem 14 tisíc expertů, tak dnes je to asi 28 tisíc. Je tedy velmi obtížné najít kandidáta v kratším čase. Dnes je to otázka zajímavosti projektu, využitých technologií na projektu, zda jde o on-site nebo full remote, a také otázka financí. Pak už je to o našem přístupu ke každému kandidátovi. Snažíme se přistupovat ke každému individuálně, přátelsky, férově, otevřeně a musím říct, že se nám tyto přístupy v dobrém vrací. Tedy náš pool IT odborníků stále roste.

Je z doby první vlny pandemie i něco, na co budete ráda vzpomínat?

Trochu to vážné téma odlehčím. Doba covidová přinesla řadu výzev, ale i úsměvné historky. Hlavně, když se pohovory přesunuly do on-line prostředí a probíhaly z našich domovů. Například jeden z našich současných kolegů začal interview dotazem: Dobrý den, když za vámi vidím tu troubu, já právě s přítelkyní vybírám a nevím si rady. Jakou máte značku? Tak absolutně roztály ledy a pohovor se dále nesl v uvolněné atmosféře. Nejčastější vtipné situace pak nastávaly s domácími mazlíčky, například kočka přecházející před monitorem nebo pes skákající na svého páníčka. Velmi často se odehrály i vtipné situace s dětmi, které bezprostředně přiběhly ke svým rodičům a nutně něco potřebovaly. Někteří rodiče pak byli na rozpacích a někteří to brali již zcela normálně a plynně pokračovali dál v konverzaci.

Jak si vaše firma stojí nyní z hlediska tržeb?

Na konci letošního roku bychom měli splnit plán a dosáhnout třicetimilionových třeb. To by samozřejmě nešlo bez našeho šedesátičlenného týmu a jedenácti významných klientů z bankovnictví a finančního sektoru. 

Co je vaším úkolem ve firmě? Ptám se teď na vaši každodenní práci.

Je to hlavně kompletní zastřešení obchodních, personálních i marketingových aktivit, budování a posílení vztahů se stávajícími klienty a navázání spolupráce s klienty v nových segmentech na českém a slovenském trhu. Na druhé straně patří mezi mé odpovědnosti udržování dobrých vztahů a kvalitní spolupráce s našimi IT odborníky hlavně z bankovního, kapitálového a finančního prostředí. Další mojí velmi důležitou činností je také plnění závazků vůči naší mateřské společnosti, jako například pravidelný reporting vedení společnosti, splnění plánovaných cílů a plánování nových cílů.

V čem vidíte největší úskalí své práce?

Je to pořád to samé, trápí nás především nedostatek lidí v IT. Typickým příkladem chybějících odborníků jsou Java developeři. Občas se setkáváme i s nevstřícným přístupem potenciálních kolegů, například nejsou ochotni absolvovat test k ověření znalostí nebo jednat v prvním kroku s recruiterem, až pak s IT odborníkem. Naprosto je chápu, ale musím prověřit jejich znalosti, abych mohla zaručit kvalitu dodávky u klienta. A v neposlední řadě se pereme s časem, kdy IT odborník má mnoho nabídek, ale zpětná vazba od klientů není vždy tak rychlá, jak bychom my i kandidát potřebovali.

Připadá mi, že od začátku jste dala do start-upu srdce. Předáváte nadšení i svým kolegům?

Snad ano. Přála bych si, aby to tak bylo. Jsem člověk, který vždy rád pomůže. Snažím se kolegy podporovat, aby se nebáli zeptat, když si neví rady. Zároveň se všem kolem sebe snažím dávat i nadhled, a to třeba v situacích, kdy se musí vypořádávat s kritikou. Je důležité, abychom se zamysleli nad tím, že kritizovat umí každý, ale přijít s nápadem a umět ho realizovat už není tak snadné a není jednoduché se tím řídit. Myslím, že vždy je velmi důležité si vyslechnout názor všech kolegů, protože víc hlav víc ví. A každý den si ověřuji, že týmová práce je nejlepší způsob pro zajištění našeho úspěchu.

Co vás dělá v práci šťastnou?

Na jedné straně je to dobrý pracovní kolektiv. Do práce se musím těšit. Kolegové jsou pro mě důležití, zakládám si na otevřenosti, férovosti, loajalitě, důvěře a přátelském jednání. A pokud se sejde parta lidí, kteří jsou na stejné vlně, pak jsem opravdu spokojená. Na druhé straně jsem hodně orientovaná na výsledek. A pokud se mi daří plnit business plán, nebo ještě lépe být vysoko nad plánem, pak mou radost vždy pociťuje i mé okolí.

A co je vaším hnacím motorem v osobním životě?

Je to moje rodina, mé dvě děti. A začala jsem se také věnovat golfu, který mě nečekaně pohltil. Velmi výrazný hnací motor je pak cestování po exotických zemích s odlišnou kulturou.

 

Markéta Houštecká vystudovala Technickou fakultu na České zemědělské univerzitě v Praze. Celý její profesní život je spojen s controllingem, obchodem a marketingem. Působila v nadnárodních společnostech LG Electronics, GE Aviation, T-Mobile, Laufen či Unilever. V roce 2019 založila a stále řídí bodyshoppingový start-up INBRAIT.